TIK a działania wokół niepodległości!

Prezentujemy zbiór narzędzi, wykorzystujących technologię informatyczno-komunikacyjną (w skrócie TIK) w kontekście podejmowanych przez Was działań wokół obchodów niepodległości.

Czym jest TIK

To technologia bazująca na dostępnych w internecie narzędziach i aplikacjach, wykorzystująca zdobycze techniki i najnowsze dokonania. Może być atrakcyjną formą zarówno dla młodzieży, jak i innych osób wykorzystujących internet do działania, komunikowania się i codziennej pracy. Kluczowy jest jednak pomysł na projekt, który obudowujemy konkretnymi narzędziami, ułatwiającymi nam realizację zamierzonych celów edukacyjnych.

 

Przykłady narzędzi TIK

eTwinning to projekty międzynarodowe, kształtowanie kompetencji językowych i umieszczanie rezultatów w TwinSpace. eTwinnig od kilku lat dopuszcza możliwość współdziałania szkół na polu krajowym. Może w ramach świętowania warto zorganizować Hangouts lub konferencję przez Skypa ze szkołą z innej części Polski i wymienić się perspektywą lokalną odzyskiwania niepodległości? Narzędzia te są bardzo proste w użyciu oraz pozwalają na zorganizowanie połączenia ze sobą w jednym czasie wielu osób. Nie potrzebujemy wiele, aby zorganizować konferencję Hangouts czy Skype w klasie. Łącze internetowe, kamerkę którą kierujemy na klasę i rzutnik.

Linki:

 

Kahoot i Quizizz to quizy, które mogą sprawdzać i utrwalać wiedzę, kojarzenie faktów oraz wątków przyczynowo-skutkowych. Quizy można przeprowadzić w wybranych klasach lub dla całej społeczności szkolnej równocześnie. Element współzawodnictwa jest tutaj wartością dodaną, która pozwoli uczniom na większe zaangażowanie w świętowanie. Dodatkowym atutem są natychmiastowe wyniki, które np. w Kahoot ściągamy w formie Excela.

Linki:

 

Flipgrid – pomyśl, nagraj, umieść swoją relację, wnioski, opowiedz krótko o swoich emocjach, podsumuj działania. To nowoczesne narzędzie do nagrywania krótkich filmików. Sprawdza się idealnie do kreatywnej autorefleksji oraz twórczej wypowiedzi komentarza. Na mądrze zadane pytania, możemy spodziewać się ciekawych odpowiedzi i dać szansę uczniom do przedstawienia swojej opinii czy zdania.

Linki:

 

Timeline – chronologia, powiązanie faktów, zabawa z grafiką. Doskonałym pomysłem na świętowanie „Dnia Niepodległości” może być stworzenie timeline - linii czasowej prezentującej najważniejsze momenty dziejowe, które doprowadziły do 11 listopada 1918 roku. Do stworzenia kreatywnego timeline nie trzeba wiele, ale jeśli chcemy skorzystać z aplikacji i programów, znajdziemy sporo ciekawych rozwiązań takich jak MyHisto czy Sutori.

Linki:

           

Google maps – mapa wydarzeń w moim regionie 1914 – 1918. Mapy google coraz powszechniej są stosowane w działaniach edukacyjnych. Mogą być dziełem zespołowych i indywidualnym, można je udostępniać i współdzielić oraz wzbogacać nie tylko o współrzędne, ale również opisy, rysunki i fotografie.

Linki:

 

Padlet, google dysk lub inna chmura to wymiana doświadczeń, materiały do pracy, wykaz zadań dla uczniów. Trudno dzisiaj planować i realizować projekty edukacyjne bez wykorzystania wyżej wymienionych narzędzi. Jak je zastosować przy projektach związanych z odzyskaniem niepodległości? Padlet z najważniejszymi lokalnymi działaczami niepodległościowymi, dysk google, na którym uczniowie gromadzą dokumenty i fotografie z domeny publicznej związane z konkretnymi wydarzeniami, czy też własne zdjęcia np. z lokalnych obchodów święta, na które udali się z rodziną.

Linki:

 

Goose chase albo Actionbound - aplikacje do tworzenia gier miejskich i terenowych. Nauka poprzez zabawę to jeden z najskuteczniejszych sposób zapamiętywania. Dodatkowo tworząc gry miejskie lub terenowe wprowadzamy elementy historii lokalnej, bo niejednokrotnie wielka historia ma swoje odzwierciedlenie w regionie. Do zorganizowania gry polecamy dwie aplikacje. Fabułę i zadania tworzy się na komputerze, natomiast uczestnicy korzystają z aplikacji na telefonie. Muszą mieć dostęp do internetu. Zadania są przeróżne: od testu na wiedzę, po wyszukiwanie punktów GPS, skanowanie kodów QR, nagrywanie filmów, czy robienie zdjęć. Ogranicza twórców tylko ich wyobraźnia.

Linki:

 

Na koniec warto wspomnieć o mediach społecznościowych, umożliwiających szybki przepływ informacji. Grupa pracująca nad projektem na messenger czy kanał na instagramie dedykowany lokalnym i szkolnym obchodom święta niepodległości to doskonały pomysł. Warto przy tej okazji zachęcić uczniów do głębszej obserwacji rzeczywistości, gromadzenia przekazów ikonicznych z większym zrozumieniem kontekstu. “Jak Polska świętuje odzyskanie niepodległości?” może być ciekawym tematem na zadanie fotograficzne, którego rezultaty znajdą się na kanale społecznościowym projektu. Dodatkowym atutem jest np. stworzenie nakładki na zdjęcia profilowe związane z obchodami święta niepodległości w konkretnej szkole.

Linki:

 

Autorki:

Izabela Wyppich - nauczycielka wiedzy o kulturze, historii oraz historii sztuki w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Rudzie Śląskiej. Tutorka, entuzjastka technologii i nowoczesnych metod nauczania w edukacji. Autorka scenariuszy edukacyjnych, autorskich programów nauczania i warsztatów szkoleniowych. Współorganizatorka Dyskusyjnego Klubu Filmowego „KaFe In-ni” w Rudzie Śląskiej od lat zaangażowana w edukację artystyczną, filmową, medialną i globalną. Członkini grupy SuperBelfrzy RP.

Anna Skiendziel - absolwentka historii o specjalności nauczycielskiej i studiów podyplomowych z wiedzy o społeczeństwie z integracją europejską. Nauczycielka w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum ogólnokształcącym w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 5 w Zabrzu. Członkini Zarządu Fundacji „Projekty edukacyjne”. Instruktorka teatralna. Trenerka wystąpień publicznych certyfikowana przez Szkołę Liderów. Kilkunastoletnie doświadczenie w koordynacji projektów edukacyjnych, w tym dotyczących debat oksfordzkich jak: Śląski Turniej Debat Oksfordzkich, Turniej Debat Historycznych IPN, Charytatywny Turniej Debat Oksfordzkich “Debatuj z sercem”. Wieloletnia sędzia debat oksfordzkich. Przewodniczka terenowa po województwie śląskim i górska od Beskidu Śląskiego po Bieszczady. Pomysłodawczyni Szlaku kobiet w województwie śląskim i współautorka przewodnika „Jej ślad w historii – szlak kobiet w województwie śląskim. W cieniu Beskidów”. Uwielbia uczyć i uczyć się.

Back to Top