Co czytały dzieci 100 lat temu?

W ramach obchodów 100 - lecia odzyskania przez Polskę niepodległości Klub Czytelnika realizujący program „PoczytajMy” dyskutował na temat książek czytanych przez dzieci 100 lat temu. Przygotowania zaczęto od poszukiwań zarówno w domach jak też w bibliotece książek czytanych właśnie wtedy. W pracy przydatny okazał się katalog przygotowany w serwisie Polony: http://bit.ly/polona-poczytajmy -100 - gdzie znaleziono ciekawostki czytelnicze, do których nie mogliśmy dotrzeć w żadnej bibliotece. Wśród tytułów znaleziono takie, które znajdują się w szkolnej bibliotece np.: Ania z Wyspy: dalsze dzieje Ani z Zielonego Wzgórza i Ani z Avonlea, Bajki – A. Mickiewicz, Druga księga puszczy – R. Kipling, Dzieci kapitana Granta – J. Verne, Król Maciuś Pierwszy – J. Korczak, Królowa Śniegu – H. Ch. Andersen, Księga puszczy – R. Kipling, O krasnoludkach i sierotce Marysi – M. Konopnicka, Przygody Hucka – M. Twain, Przygody Piotrusia Pana – J. M. Barrie, Przygody Robinsona – D. Defoe, Szkolne Przygody Pimpusia Sadełko – M. Konopnicka. Z wyszukanych w bibliotece książek Klub Czytelnika wykonał wystawkę, którą mogli oglądać wszyscy czytelnicy. W efekcie wszystkich poszukiwań opracowano listę, która posłużyła do przeprowadzenia plebiscytu na książkę 100-lecia. Tą książką okazała się „Alicja w Krainie Czarów” L. Carrol.

Dla dzieci ze świetlicy szkolnej przygotowano spotkanie czytelnicze, na którym pokazano, że i bajka może być nauką, a stare przysłowie wciąż jest aktualne „Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie”. Na podstawie bajki Adama Mickiewicza „Przyjaciele” dyskutowano z dziećmi nt. przyjaźni i relacji z rówieśnikami. Zajęcia pozwoliły uczniom uświadomić sobie jak ważna w życiu człowieka jest przyjaźń, dostrzec jej zalety, przewidzieć skutki jej braku. Pozwoliły też znaleźć odpowiedzi na pytania: Czym jest przyjaźń?, Jakie cechy powinien posiadać prawdziwy przyjaciel?, Czy potrafi okazać dowody przyjaźni w nieszczęściu?, Czy łatwo jest być przyjacielem?. Ciekawym momentem było odkrywanie języka naszych przodków i wspólne wyjaśnianie niezrozumiałych słów oraz oglądanie ilustracji. Na zakończenie spotkania dzieci wykonały portret swojego przyjaciela. Zajęcia przebiegały w miłej i przyjaznej atmosferze.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Galeria zdjęć: 
Back to Top