SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU „MASZEWO Z HISTORIĄ W TLE” wspomnienia i opowieści powstańców warszawskich 24 października 2018 r. Celem spotkania było poznanie autentycznych świadków ważnego i niełatwego w ocenie wydarzenia historycznego, jakim było powstanie warszawskie, wysłuchanie bezpośredniej relacji z perspektywy mieszkańca Warszawy i młodego uczestnika walk o wolność ojczyzny, przeżycie słowa mówionego, nawiązanie dialogu międzypokoleniowego oraz wspólne obchody setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Zaproszeni goście to: Janina Kin ps. „Janeczka” i Edward Zamiara ps. „Hrabia” mieszkający obecnie w Szczecinie. Gospodarzami spotkania byli uczniowie maszewskiego gimnazjum, adresatami – uczniowie Szkoły Podstawowej im. A. Mickiewicza w Maszewie i Gimnazjum im. Jana Pawła II w Maszewie. W projekt została także zaangażowana burmistrz Maszewa, pani Jadwiga Ferensztajn, oraz historyk – twórca maszewskiej Izby Pamięci i „ŚredniowieCzuj” – pan Marek Zasieczny . Wynikiem spotkania będzie samodzielnie przygotowana i wydana własnym nakładem finansowym w nakładzie zaledwie kilku sztuk autoryzowana minipublikacja pt. „Maszewo z historią w tle. Wspomnienia i opowieści powstańców warszawskich”, gdzie znajdą się informacje biograficzne o powstańcach-gościach, graficzny zapis ich wypowiedzi, dokumentacja fotograficzna powstańczych pamiątek, zdjęcia ze spotkania oraz nagrania dźwiękowe na płycie CD. Okolicznościowe egzemplarze zostaną przekazane bibliotece Szkoły Podstawowej w Maszewie, Bibliotece Publicznej w Maszewie, bibliotece Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie, Izbie Pamięci w Maszewie oraz samym powstańcom. Relacja kronikarska ze spotkania pióra pana Edwarda Zamiary została już zamieszczona w Światowym Związku Armii Krajowej w Szczecinie. Forma spotkania miała charakter dyskusji moderowanej i umożliwiała młodzieży zadawanie pytań, np. Dlaczego nie uważają się państwo za bohaterów?, Jakie relacje panowały między powstańcami?, Jaki obraz z powstania utkwił państwu najbardziej w pamięci?, Co państwu dawało wiarę w sens walki?, Jak oceniają państwo teraz, po latach, ten zryw niepodległościowy?, Czym różnią się dzisiejsi młodzi ludzie od państwa rówieśników?, Jak przeżycia powstańcze miały wpływ na państwa życie już po wojnie? Jak wyglądała codzienność po powstaniu? Relacja z wizyty powstańców: Od samego początku spotkanie budziło obawy młodych ludzi związane z wiekiem powstańców. Uczniowie wyobrażali sobie, że są to osoby mało komunikatywne, napuszone, wymagające opieki. I zostali mile zaskoczeni, ponieważ okazało się, że należą do osób w fantastycznej formie fizycznej i intelektualnej, otwartych, serdecznych, cierpliwych, nawiązujących szybko kontakt, mówiących przystępnym językiem i, co najważniejsze, mających coś ważnego do powiedzenia. Konfrontacja od razu zburzyła mur lęku i sprawiła, że młodzież słuchała ich wspomnień w skupieniu, z zaciekawieniem, momentami ze wzruszeniem. Późniejsze moje rozmowy z każdą z klas na lekcjach języka polskiego wykazały, że powstańcy wzbudzili ogromną sympatię, że łakną oni kolejnych spotkań, że rozmawiali o wizycie z rodzicami w domu, że porównywali, jaką historię usłyszało ich rodzeństwo podczas spotkania w szkole podstawowej, a jaką oni w gimnazjum, że przez noc nasunęły się kolejne pytania, które czekają na adresatów… WAŻNE! Uczniowie przygotowali to spotkanie bez jakiegokolwiek wsparcia ze strony dyrektora szkoły, której są uczniami. Zetknęli się z niechęcią, nieprzychylnością, krytyką ich pomysłu. Otrzymali natomiast poparcie dyrektora miejscowej szkoły podstawowej i burmistrza, którzy sfinansowali wizytę powstańców i ufundowali drobne upominki. Młodzież realizuje ten projekt jako grupa nieformalna, gdyż dyrektor szkoły nie życzy sobie tego typu inicjatyw w placówce