W grze terenowej pt. „Na tropach niepodległości”, organizowanej przez klasę 6a w ramach realizacji projektu CEO: „Wiwat niepodległość!” biorą udział grupy, max. 10 osób z klas 5. i 6.(razem 9 grup). W szkole uczniowie wybierają lidera i kolor grupy oraz zaopatrują się w znicz
i szarfę dla lidera w wybranym kolorze. Każda grupa wymyśla dla siebie nazwę związaną
z niepodległością. Kolory do wyboru: biały, czerwony, zielony, niebieski, żółty, czarny, fioletowy, brązowy i pomarańczowy.
ZADANIA DO WYKONANIA PRZED WYRUSZENIEM W TRASĘ:
Przed wyściem liderzy grup zabierają Karty Patrolowe, mapki i wychodzą pod opieką nauczycieli
w następującej kolejności:
(kl.5a gr 1. zaczyna od punktu nr 1 – Zamek/park; kl. 5a gr 2. zaczyna od punktu nr 2 – Czworaki; kl. 5b – gr 1 zaczyna od punktu 6 - Ryszkówka)
(kl.5b gr.2 zaczyna od punktu nr 1 – Zamek/park; kl.5c gr 1. zaczyna od punktu nr 2 – Czworaki; kl.5c gr 2. zaczyna od punktu 6 - Ryszkówka)
(kl.6a zaczyna od punktu nr 1 – Zamek/park; kl.6b gr.1 zaczyna od punktu nr 2 – Czworaki; kl.6b gr. 2. zaczyna od punktu 6 - Ryszkówka)
Zadaniem każdej grupy jest: dojść do punktu patrolowego, nanieść precyzyjnie zdobywane punkty na mapkę, odpowiedzieć na pytania organizatorów oraz wykonać we wszystkich 6. punktach zlecone grupie zadania. Oceniana będzie poprawność odpowiedzi, pomysłowość wykonywania zadań i zachowanie na punktach oraz nazwa grupy.
ZADANIA DO WYKONANIA:
Każda grupa otrzymuje kopertę z:
* fragmentem wspomnień Władysława Niemczyka ps. „Lis” z Janowic k. Bestwiny – dowódcy oddziału partyzanckiego AK i udziela odpowiedzi na dwa pytania dotyczące jego życia.
* zaszyfrowaną informację, gdzie znajduje się ukryty skarb – flaga Polski, po złamaniu kodu, grupa odnajduje flagę i umieszcza ją pod pomnikiem „Walk o Niepodległość” przy Zamku w specjalnie do tego przeznaczonym wazonie.
Po zapoznaniu się z informacją na temat lokalnego bohatera Antoniego Pająka (Prezesa Rady Ministrów rządu RP na uchodźstwie w latach 1955–1965) – uczestnicy odpowiadają na pytanie dotyczące jego walki w Legionach oraz zaznaczają na mapce: rzekę Białą, Wisłę, Śląsk Cieszyński, ziemię Małopolski Zachodniej i Górny Śląsk.
Uczestnicy zapoznają się z opisem działalności organizacji „Sokół”, działającej w Domu Ludowym,który mieścił się kiedyś w obecnej Strażnicy i udzielają odpowiedzi na pytania oraz tworzą z siebie rzeźbę wyobrażającą: NIEPODLEGŁOŚĆ
Uczniowie losują koperty. Zadaniem jest odnaleźć w Muzeum konkretny eksponnat i opisać go.
Uczniowie otrzymują koperty, w których znajduje się informacja dotycząca grobu, który muszą odnaleźć, a potem poszukać ukrytego tam listu od bohatera narodowego tam spoczywającego. W nim jest zadanie do wykonania: dowiedzieć się kto tam spoczywa, kiedy się urodzić i zmarł oraz wszelkie dodatkowe informacje tam się znajdujące oraz zapalić przyniesiony znicz. Następnie grupa ma za zadanie znaleźć na cmentarzu Pomnik Żołnierzy Wyklętych i zapalić tam znicz (który dostają po wykonaniu 1. zadania)
Miejsce związane z Józefem Ryszką z Bestwiny – bohaterem walczącym o niepodległość Polski w latach 1909-23 oraz w czasie II wojny światowej. Obecnie jest tu restauracja.
Pierwsze zadanie to udzielenie pomocy rannej sanitariuszce (uczniowie musieli wykazać się pewną wrażliwością – mieli zareagować na konkretną sytuację, która działa się na ich oczach w momencie dochodzenia do punktu - dziewczyna biegnie, przewraca się i nie może wstać, bardzo boli ją noga). Następnie na podstawie życiorysu Józefa Marka Ryszki mieli napisać dla niego wniosek o odznaczenie z okazji 100-lecia Niepodległości Polski oraz zaznaczyć na zdjęciu J. M Ryszkę wg zamieszczonego opisu.
Karta Patrolowa
…..................................................................
….............................................................................................................................
Punkt patrolowy
H. Niepodległość
O. ………………..
H. Niepodległość
O. ………………..
H. Niepodległość
O. …………………
H. Niepodległość
O. ……………………..
H. Niepodległość
O. ………………………..
H. Niepodległość
O. ………………………….
Nazwy ulic, które mijacie
Mapa
Znicz
Szarfa
Odzew
Podsumowanie
Bestwina dn. 9. 11. 2018r.