Czy uroczysty, szkolny apel z okazji Święta Niepodległości, szczególnie w rocznicę 100-lecia polskiej niepodległości musi być nudny, poważny, sztampowy? Niekoniecznie! CEO przygotowało 12 pomysłów, które możecie wprowadzić do programu świątecznych uroczystości bez zbędnych i czasochłonnych przygotowań. To pomysły, które sprawią, że uczniowie i uczennice podczas apelu zaczną się ruszać i robić coś wspólnie, z radością świętując naszą wolność!
Jeśli wykorzystacie któryś z tych pomysłów – zróbcie zdjęcie z Waszego apelu i oznaczcie je na Facebooku #NiepodleglazCEO – pokażmy, jak nas jest wielu!
Spotkajmy się też na platformie www.niepodlegla.ceo.org.pl – podzielcie się z całą Polską swoimi pomysłami na obchody niepodległości i umieśćcie relacje ze swoich działań. Jest z nami już ponad 200 szkół z całej Polski, a może być nas jeszcze więcej! Wspólnie pokażmy niepodległościową moc! Wystarczy kliknąć przycisk "RELACJE" w górnym menu i uzupełnić formularz rejestracji.
Proste pomysły, aby Wasz apel z okazji 100-lecia niepodległości był zupełnie wyjątkowy:
- Włącz do uroczystych przemówień mini-ćwiczenie ruchowe dla uczniów i uczennic oraz gości. Niech wstaną (lub podniosą do góry białe lub czerwone karteczki, które otrzymali przy wejściu do sali) wszyscy, którzy:
- dbają o to, co wspólne
- kasują bilet w komunikacji
- pomagają innym
- dbają o pamięć wszystkich, którzy mieszkali w ich miejscowości
- szanują/zbierają rodzinne pamiątki
- sprzątają po swoim psie
- dzielą się z innymi swoją radością i energią
- szanują innych i ich opinie
- lubią język polski
- umieją przeprosić
- interesują się sprawami swojej miejscowości
- znają nazwisko nowego wójta/burmistrza/prezydenta
- lubią polskie filmy
- mają jedną z „polskich” literek w imieniu i nazwisku: ą, ę, ś, ć, ż, ź, ł, ó
- Podczas przemówień zaplanujcie pytania do publiczności. Takie, na które można odpowiedzieć chórem (np. o kolor flagi, o godło, o hymn, stolicę Polski, najdłuższą rzekę, najwyższy szczyt, morze, itp.) i takie, na które będą różne odpowiedzi (np. „Polska jest niepodległa i dzięki temu możemy….” - co nam daje niepodległość; „Gdyby Polski i Polaków nie było, to nie byłoby…” – tego, co jest w nas wyjątkowe) – przy tej drugiej opcji można poprosić uczniów i uczennice, aby porozmawiali o tym w parach, z sąsiadem lub sąsiadką.
- Poproś wszystkich uczniów i uczennice wraz z radą pedagogiczną i gośćmi o ustawienie się w kontur Polski (lub domu) - możecie zrobić to przy pomocy sznurka. Ewentualnie, podczas przygotowań do uroczystości na podłodze sali przyklej, za pomocą taśmy malarskiej, kontur domu lub Polski (lub na flipie) i poproś uczniów i uczennice, aby zaznaczyli markerem na konturze swoje miejsce.
- Poproś uczennice i uczniów, aby na małej karteczce/post-icie napisali dokończenie jednego z poniższych zdań i przykleili je do dużego plakatu/flipczarta wiszącego w widocznym miejscu z napisem, np.:
- Cieszę się z niepodległości, bo ….
- Z czym mi się kojarzy Polska
- Wolność jest dla mnie ważna, bo
Ewentualna modyfikacja to wpisywanie na małych karteczkach/post-itach swoich skojarzeń do haseł np. Polska, moja ojczyzna, moja miejscowość, moja historia.
- Zróbcie Sploty Niepodległości – poproś, aby każdy uczeń i każda uczennica przynieśli w dniu apelu do szkoły wstążkę w swoim ulubionym kolorze o określonej długości. Najpierw, przed apelem, w klasach uplećcie z tego warkocze albo inne formy, a potem: 1) idąc na apel zawieście swój splot/wstążkę na schodach lub 2) przypnijcie go w jednym miejscu np. na szkolnej tablicy ogłoszeń lub 3) stwórzcie jeden wspólny długi sznur, łącząc ze sobą warkocze i oplećcie nim korytarz albo schody.
- Stwórzcie Sieci Niepodległości - poproś, aby każdy uczeń i każda uczennica przynieśli do szkoły w dniu apelu wstążkę albo dwie - białą i czerwoną. Najpierw, przed apelem, w klasach uplećcie z tego sieć, a na węzłach przywieście karteczki z imionami wszystkich dzieci w klasie. Potem sieć powieście w klasach albo na szkolnych korytarzach.
- Przygotujcie kamienny ogród na 100 lat - poproś, aby każdy uczeń i każda uczennica przyniósł/-osła do szkoły kamień, dowolnej wielkości. Niech uczniowie pomalują go wcześniej na biało lub czerwono (albo inaczej – byle była to trwała farba) i napiszą na nim pierwszą literę swojego imienia lub narysują swój znak. Kamieni powinno być co najmniej 100. Można na je ułożyć w jakiś wzór lub po prostu rozłożyć przy wejściu do szkoły.
- Zorganizujcie w dniu apelu historyczne przebieranki – możecie wykorzystać białe kapelusze – symbole sufrażystek lub stroje legionistów/legionistek albo z epoki początków XX wieku.
- 10x10 dekad – przygotujcie (we współpracy z lokalną biblioteką lub muzeum lub nauczycielem/-lką historii) po jednym wydarzeniu i zdjęciu z każdej dekady (np. klasa 4a – 1918-1928; klasa 7b – 1988-1998, itd.) – ważnych dla Polski lub Waszej miejscowości. Następnie przedstawiciele każdej klasy wchodzą na scenę, pokazują zdjęcie i opowiadają o wydarzeniu ze swojej dekady (można to poprzedzić wcześniej zgadywanką: Jakie to zdarzenie? Kto to jest? Co to jest?). Na kartkach ze zdjęciem możecie po drugiej strony wypisać litery, które będą układać się w napis: NIEPODLEGŁA.
- Przynieście do szkoły biało-czerwone balony. Następnie, podczas apelu, poproś uczennice i uczniów, aby każdy/-a z nich nadmuchał/-a swój balon i wspólnie podrzucajcie je do góry lub zagrajcie nimi w siatkówkę
- Poproś, aby każdy uczeń i każda uczennica przyniósł/-osła do szkoły jakiś przedmiot, który kojarzy im się z Polską (np. ziemniak, ciupaga, liść dębu, kasztan, konstytucja, zdjęcie bociana, medal dziadka, chleb, masło, jabłko, itd.). Poproś, aby uczniowie i uczennice przypięli do swojego przedmiotu karteczkę z krótkim zdaniem, dlaczego to dla mnie ważne. Zróbcie z tych przedmiotów szkolną wystawę.
- Przy mniejszych społecznościach (do 150 os.) możesz poprosić, aby na zakończenie apelu wszyscy uczniowie i wszystkie uczennice stanęli w kręgu i złapali się za ręce. Puść iskierkę poprzez przekazanie kolejnej osobie mocnego uścisku dłoni – puszczając iskierkę każda osoba w kręgu może głośno powiedzieć o 1 rzeczy, którą lubi w Polsce.
Dodatkowe pomysły do realizacji w Waszej miejscowości:
- Kto znany obecnie sprawia, że o Polsce teraz (dobrze) słychać na świecie?
Przygotujcie szkolne/klasowe wystawy z informacjami i zdjęciami znanych Polaków, ale takich żyjących współcześnie – np. specjalistów w różnych dziedzinach, naukowców, artystów, muzyków, którzy swoją działalnością sprawiają, że o Polsce (dobrze) słychać na świecie. Wystawę zaprezentujcie w Miejskim Domu Kultury lub szkole.
- Radosny spacer główną ulicą/aleją Waszej miejscowości
Zorganizujcie wspólny, radosny spacer pod hasłem: „Cieszę się, że tu jestem” z transparentami np. z nazwą Waszej miejscowości i hasłem „moja mała ojczyzna” np. “Jonkowo - moja mała ojczyzna” lub ładnymi, polskimi słówkami typu: jaskółka, gżegżółka, dżdżownica, chrząszcz.
- Spacer po miejscowości i uprzątnięcie wszystkich ulotek i nisko przyczepionych banerów z kandydatami w wyborach samorządowych
Jeśli do czasu Święta Niepodległości nie znikną z Waszej miejscowości plakaty i banery lokalnych kandydatów w wyborach samorządowych, to możecie im pomóc uczynić Waszą miejscowość znowu czystą od banerów reklamowych. Możecie też obdzwonić komitety biorące udział w wyborach z prośbą o usunięcie swoich plakatów i banerów z konkretnych miejsc.
- Coś ciepłego/słodkiego na 100 lat
Uczniowie i uczennice przed szkołą (albo na rynku lub w parku) rozdają przechodniom – mieszkańcom Waszej miejscowości coś ciepłego (herbata, mięta z ogródka, itp.) i/lub samodzielnie przygotowane ciasteczka z jakimś biało-czerwonym akcentem (cukier puder i czerwona posypka).