Drogie i Drodzy uczestnicy projektu ,, Młodzi w akcji". W załączonych materiałach znajdziecie nieco informacji o naszych obchodach w ramach akcji STULECIE NIEPODLEGŁOŚCI NA ŻWANOWIECKIEJ wraz z pomysłami na grę sportową, zadania o najbliższje okolicy, a także informację z udziału naszych uczniów w uroczystości odsłonięcia tablicy poświęconej generałowi Zbigniewowi Ścibor-Rylskiemu.
W najbliższym czasei planujemy nagranie słuchowiska poświęconego generałowi, w którym pokażemy go, jako bohatera codzienności, niezwykle skromnego i życzliwego człowieka ( XI ), a zimą na plac naszej szkoły przylecą nieoczekiwanie motyle i odbędzie się hsppening o wartościach, jakie przyświecały właśnie wspomnianym bohaterom ( Ścibor-Rylis nosił pseudonim ,,Motyl" w czasie warszawskiego zrywu z roku 1944 )
,, DOBRZE ZASŁUŻYŁ SIĘ OJCZYŹNIE…”
słowo o gen. Zbigniewie Ścibor- Rylskim
2 X delegacja uczniów naszej szkoły wzięła udział w uroczystości odsłonięcia tablicy pamiątkowej poświęconej zmarłemu przed dwoma miesiącami generałowi brygady, ostatniemu oficerowi WP II Rzeczypospolitej oraz dowódcy kompanii ,,Motyl” batalionu ,, Czata 49”, Zbigniewowi Ścibor-Rylskiemu. Nasi uczniowie, w obecności Pani Prezydent m.st. Warszawy, przedstawicieli środowisk kombatanckich, środowisk powstańczych na czele z Panią wiceprezes ZWP Haliną Jędrzejewską ps. ,,Sławka” oraz Pana Jana Kasprzyka Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych złożyli wieniec w imieniu społeczności PSP nr 105 im. A. Lindgren w Miedzeszynie.
Po zakończeniu uroczystości nasza delegacja zwiedziła wystawę przygotowaną przez Związek Powstańców Warszawskich przy ul . Długiej 22. Udział w tym patriotycznym wydarzeniu wpisuje się w program ogólnopolskiego semestralnego projektu: ,, Młodzi w Akcji. Wiwat Niepodległość”. Realizując zadania projektowe uczniowie będą opiekować się jednym z Powstańców, uczestnikiem walk z roku 1944, nagrają słuchowisko poświęcone gen. Z. Ścibor-Rylskiemu, zorganizują happening: ,, Motyle” oraz opracują biogramy wybranych Powstańców.
opracował: Piotr Ulatowski
Przykłady aktywności patriotycznych
10 X 10 - NA STULECIE DNIA NIEPODLEGŁOŚCI POLSKI
ZADANIA DLA UCZNIÓW KLAS V i VI SP
I. ROZSYPANKA: Konkurs wiedzy o Józefie Piłsudskim: ,,Polityk, wódz i wizjoner – Piłsudski znany i nieznany”
Wycinamy i wkładamy do np. zielonych kopert pytania, do np. czerwonych ( inaczej oznakowanych ) odpowiedzi. Zadanie uczniów polega na dopasowaniu pytania i odpowiedzi. Naszym zadaniem będzie naprowadzanie uczniów. Będzie to szukanie związków tematycznych i próba zapamiętania najważniejszych faktów.
ŚRODOWISKO RODZINNE I LATA MŁODZIEŃCZE
- W którym roku urodził się Józef Piłsudski ? ( 5 XII 1867 r. )
- Podaj miejsce urodzin przyszłego Marszałka Polski ? ( Zułów, 60 km od Wilna )
- Jakie imiona nosili rodzice Piłsudskiego ? ( Józef Wincenty i Maria z Billewiczów )
- Powiedz jak pieszczotliwie rodzice i rodzeństwo nazywali Józefa Piłsudskiego ? ( Ziuk )
- W 1880 r. nastąpił pierwszy kontakt Piłsudskiego z konspiracją. Podaj nazwę nielegalnego pisma, które Piłsudski przepisywał ze swym bratem ?
( ,,Gołąb Zułowski”, gazeta zawierająca przedruki z warszawskiej i wileńskiej prasy, informacje z historii Polski )
- Jakie wydarzenia spowodowały przeniesienie się rodziny Piłsudskich do Wilna ? ( pożar majątku w 1874 r. oraz zadłużenie )
- Jaką nazwę nosiła tajna organizacja, założona w 1882 r., przez uczniów I gimnazjum wileńskiego, do której należał Piłsudski wraz ze swym bratem Bronisławem ? ( ,,Spójnia”)
- Wymień dwa przedmioty, z których na maturze w 1885 r. Piłsudski otrzymał piątki. ( historia i geografia )
- Co studiował Piłsudski w Charkowie ? ( medycyna )
- Podaj tytuł głównego pisma Polskiej Partii Socjalistycznej, której członkiem od 1893 r. był Piłsudski ? ( pismo ,,Robotnik” )
PIŁSUDSKI I SPRAWA POLSKA PODCZAS PIERWSZEJ WOJNY ŚWIATOWEJ
- Odpowiedz czy to zdanie jest prawdziwe: ,, Za największego wroga Polski Piłsudski uważał Niemcy” ( fałsz, wrogiem tym była Rosja )
- Na terenie, którego z zaborów Piłsudski organizował przed rokiem 1914 tajne związki strzeleckie ? ( zabór austriacki, Galicja )
- Jak nazywał się oddział sformowany przez Piłsudskiego, który 6 VIII 1914 r. wyruszył z Krakowa w celu wywołania Powstania w Królestwie Polskim ? ( I Kompania Kadrowa lub ,,Kadrówka” )
- Którą z trzech brygad legionowych dowodził Józef Piłsudski od 1914 r. ? ( był dowódcą I Brygady )
- Od jakich słów rozpoczyna się tekst słynnej pieśni legionowej ? ( ,,My pierwsza Brygada, Strzelecka gromada …” )
- W którym roku Piłsudski odmówił złożenia przysięgi na wierność cesarzom Niemiec i Austro-Węgier, co wywołało tzw. kryzys przysięgowy ?
( w 1917 r. w wyniku którego został osadzony w więzieniu w Magdeburgu )
- Wyjaśnij skrót POW. Jest to nazwa tajnej organizacji, którą Piłsudski powołał do życia w 1914 r. ( Polska Organizacja Wojskowa )
- Podaj umowna datę odzyskania przez Polskę niepodległości. ( 11 XI 1918 r. – wymagana znajomość dnia, miesiąca i roku )
- Jaki tytuł nosił Piłsudski po powrocie do Polski w 1918 r. ( tytuł Naczelnika Państwa )
- Podaj nazwisko drugiej żony Piłsudskiego ( Aleksandra Szczerbińska )
PIŁSUDSKI NIEZNANY ( uczniowie wybierają jedną z dwóch podanych odpowiedzi )
- W Warszawie znajdują się dwa pomniki Józefa Piłsudskiego. Jeden z nich stoi na placu jego imienia. Drugi z monumentów Marszałka został usytuowany przed: Belwederem czy Pałacem Kultury i Nauki ? ( Belweder )
- W sierpniu 1914 r., kiedy wyruszał na wojnę otrzymał klacz, którą od koloru maści nazywał: Kasztanką czy Czarną Perłą ? ( Kasztanka )
- W swoim testamencie życzył sobie, aby jego serce zostało złożone wśród żołnierskich mogił na Rossie w: Krakowie czy Wilnie ? ( Wilno )
- W II 1918 r. kiedy Piłsudski skończył już pięćdziesiątkę, przyszła na świat jego pierworodna córka Krystyna czy Wanda ? ( Wanda )
- Czy wilczura, otrzymanego w 1926 r. , który jemu jedynemu z rodziny był ślepo posłuszny nazwał Reksem czy po prostu Psem ? ( Psem ).
- Marszałek szedł do sypialni o godzinie 3-4 nad ranem, aby w słabym świetle lampki umieszczonej w kącie pokoju ( bo nie znosił ciemności ) próbował zasnąć. Zasypiał kładąc głowę na poduszce czy kancie nocnego stolika ? ( nocny stolik )
- ,,Ilekroć wybierał się w podróż lub wyruszał w pole”, jak wspominała żona Aleksandra, zawsze miał ze sobą oprócz medalika Matki Boskiej Ostrobramskiej i zdjęć córek: ,, Potop ‘’ Sienkiewicza czy dzieła Juliusza Cezara ? ( ,,Potop” Sienkiewicza )
- W proteście przeciwko utworzeniu rządu przez Narodową Demokrację, której polityków obwiniał o zamordowanie Gabriela Narutowicza, Piłsudski wycofuje się z życia publicznego i przenosi się do: Sulejówka czy Otwocka ? ( Sulejówek )
- Powodem śmierci 12 V 1935 r. był zawał czy rak wątroby ? ( zmarł na raka wątroby )
- W celu wywołania narodowego powstania, 6 VIII 1914 r. na czele Kompanii Kadrowej wyruszył z Krakowa do Kielc czy Warszawy ?
( Kielce )
ZADANIA DLA UCZNIÓW DLA KLAS III – IV
Konkurs: ,,Historia I wojny światowej. Sprawa polska: daty i pojęcia”
ZADANIA DLA WSZYSTKICH UCZNIÓW
Konkurs: ,,Jaka to melodia”
Historyczna uczta melomanów ( patriotyczne pieśni ułańskie )
1. Uczniowie słuchają fragmentów patriotycznych pieśni i odgadują ich tytuły
2. Korzystają z podpowiedzi prowadzącego konkurs, który pomaga na trzy sposoby:
- na prośbę ucznia podaje trzy tytuły piosenek, z których jeden jest prawidłowy
- na prośbę ucznia przytacza fragment tekstu wybranej zwrotki bądź refrenu
- na prośbę ucznia opowiada własnymi słowami treść piosenki/ kontekst historyczny
3. Punkt zdobywa ten z uczniów, który pierwszy poda właściwy tytuł danego utworu
4. W konkursie zwycięża ten uczeń/grupa, który/która po zakończeniu ostatniej rundy ( ,,kolejki” ) zdobędzie największą liczbę punktów
UTWORY KONKURSOWE
- ,,Przybyli ułani pod okienko”
- ,,My Pierwsza Brygada…”
- ,,Jeszcze jeden Mazur dzisiaj …”
- ,,Marsz, marsz Polonia”
- ,,Warszawianka”
- Inne – wg pomysłu nauczyciela muzyki, historii bądź któregoś z Was - Gimnazjalistów
ZADANIA DLA WSZYSTKICH UCZNIÓW
,,Listopadowe graffiti”
zabawa: skojarzenia dotyczące sprawy polskiej podczas I wojny światowej wyrażone plastycznie
JESTEM MŁODYM GRAFICIARZEM, CZASEM COŚ NA MURACH MARZĘ
MOJA SZTUKA TREŚCI NIESIE, O CZYM MÓWIĘ ? CZY JUŻ WIECIE ?
Uczniowie podzieleni zostają na małe grupy
- Uczniowie, pod kierunkiem nauczyciela/opiekuna gimnazjalisty wykonują graffiti poświęcone Polakom i sprawie
polskiej podczas I wojny światowej. ( według przygotowanej listy graffiti )
- Prezentują pozostałym uczestnikom zajęć swoje prace i na zasadzie skojarzeń ( ich własne pomysły co mówić, aby jak najszybciej naprowadzić zgadujących). Przedstawiają swoje prace plastyczne-graffiti tak, aby zgadujący, jak najszybciej podali właściwą nazwę czy hasło z listy.
Przykładowe hasła:
11 XI
wagon kolejowy, w którym podpisano rozejm
1914 – 1918 – lata pierwszej wojny światowej
POLSKA znowu zjednoczona ( połączona z trzech zaborów )
Fragment zapisu nutowego do pieśni ułańskich ( legionowych )
Wąsy Komendanta Piłsudskiego
słynny koń Kasztanka
ZADANIA DLA WSZYSTKICH UCZNIÓW
ZESPÓŁ NA ZESPÓŁ/KLASA NA KLASĘ
Historyczne kalambury
,,Polacy i sprawa polska podczas I wojny światowej”
DO WYBORU: zadanie na pokazywanie lub zadanie plastyczne ( rysunki ). Przygotowujemy listy haseł dla pokazujących i odgadujących
Hasła do odgadnięcia:
- Józef Piłsudski
- Legiony
- Akt 5 Listopada (1916 r.)
- Rozejm w Compiegne (czyt. Kąpień) pod Paryżem
- Kryzys przysięgowy z 1917 r.
- Zesłanie Piłsudskiego do więzienia w Magdeburgu
- Niewola
- Niepodległość
- Ułani
- ,,Błękitna Armia” (dowódca gen. Józef Haller, wojsko polskie utworzone we Francji)ZADANIA DLA WSZYSTKICH UCZNIÓW
ZESPÓŁ NA ZESPÓŁ/KLASA NA KLASĘ
Historyczne skojarzenia
,,Polacy i sprawa polska podczas I wojny światowej”
Chętni uczniowie rywalizują ze sobą. Wygrywa ten kto w najkrótszym czasie poda największą liczbę prawidłowych
Haseł.
Hasła do odgadnięcia:
- Ypres ( czytaj Ipr ) ; musztardowy ; Niemcy ; Bolimów – gaz bojowy
- Legiony ; Józef ; Naczelnik ; orientacja proaustriacka – Piłsudski
- Cesarze ; odezwa ; 1916 r. ; polscy rekruci – Akt 5 XI
- Błękitna armia ; Józef ; Francja ; generał – Haller
- Ugrupowanie ; Dmowski ; orientacja prorosyjska ; Legion Puławski – Narodowa Demokracja
- Książę ; odezwa ; VIII 1914 r. ; wojsko rosyjskie – Mikołaj Mikołajewicz
- Kompozytor ; Hotel ,,Bazar” ; Poznań ; Ignacy – Paderewski
- VIII 1914 r. ; Kielce ; Piłsudski ; Pierwsza – Kadrówka ( I Kompania Kadrowa )
- Gwałtowna zmiana ; Rosja ; 1917 r. ; Lenin – rewolucja
- Totalna ; wyniszczenie ; ofiary ; front - wojna
ZADANIA DLA WSZYSTKICH UCZNIÓW
ZESPÓŁ NA ZESPÓŁ/KLASA NA KLASĘ
GRY I ZADANIA SPORTOWO – HISTORYCZNE
- 100 m na stulecie niepodległości ( Bieg na 100 m ) Bijemy rekordy dla Niepodległej. Tu nawiązujemy nie tylko do sukcesów polskich sportowców międzywojnia lecz także do osiągnięć II RP w pozostałych dziedzinach życia.
- 100 pompek i 100 przysiadów ( można podejść do konkurencji zespołowo, w drużynie, np. każdy uczeń choć jedną pompkę i przysiad)
- Rzuty lotką do tarczy ( w zespole łącznie mamy 100 rzutów – zbieramy punkty: KLASA NA KLASĘ
- Skakanie przez linę ( drużyna skacząc wykrzykuje hasło: 11 XI 1918 r. – POLSKA ZNOWU WOLNA ). Ile razy uda się wykrzyczeć hasło bez skuchy
- Żonglerka legionistów – żonglujemy piłką nożną w zespołach. Każdy zgłoszony zespół, który pierwszy przekroczy liczbę 100 odbić wygrywa
- TRZY BRYGADY NA BARYKADY – zgłoszone trzy zespoły ( liczba uczestników w zależności od frekwencji ) biegną przez tor przeszkód na czas. Można pomyśleć, nad takim torem, aby musiały się sprężyć, by przebyć tor w mniej niż 123 sekundy. 123 lata trwał czas zaborów i braku wolności
- Przeciąganie liny: DWA ZESPOŁY: jeden drużyna Piłsudskiego, a druga Dmowskiego, nawiązujemy do dwóch orientacji politycznych: proaustriackiej i prorosyjskiej, ścierających się w momencie wybuchu I wojny.
- Spod znaku ,,STRZELCA” i Związku Strzeleckiego – nawiązując do paramilitarnych oddziałów J. Piłsudskiego uczniowie ćwicząc celność rzucają szyszkami do wyznaczonego miejsca/okręgu rzuty karne. Rzucamy dotąd, aż łącznie wrzucimy 100 szyszek w wyznaczone miejsce.